Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ministeren om Kattegatforbindelsen - via Ringsted (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 20/1 2020, 07:54 (1558 dage siden) @ tgpsen

Uanset den sjællandske linjeføring spiller ideerne omkring ny bane Aarhus - Silkeborg samt en "shunt syd om Langå også ind. Samlet set vil man kunne få følgende "groft estimerede" rejsetider ved en Kattegatforbindelse via Fjenneslev (tallene for via Roskilde vil så være ti min mindre): Fra København til:
Aarhus: 1t 10 min
Aalborg: 2t 15m
Silkeborg: 1t 50m
Herning: 2t 20 min
Viborg: 2 t
Alle gælder for hurtige tog der kører uden stop mellem København og Aarhus og vender på fem min i Aarhus. (dertil den besluttede del af Tmemodellen vil København -Odense på 50 min og til Esbjerg på 2 t ).

Så med direkte bane over Sjælland og en bane Odder - Skanderborg bliver det formodentlig:

Aarhus: 1t
Aalborg: 2t 5m
Silkeborg: 1t 10m
Herning: 1t 40 min
Viborg: 2 t

Hvis Aarhus iøvrigt vil acceptere at tog Kbh - Silkeborg - Herning passerer dem på afstand. Odder vinder.

Og det koster så 60-80 mia at etablere og sikrer ikke en stabil togdrift syd for Aarhus!
Kattegatforbindelsen er i dag en utopi rent jernbanemæssigt
Der vil være for få passagerer, den giver ingen sikkerhed for stabil drift mellem sjælland og Fyn og den sydlige halvdel af Jylland ved uheld, sporarbejder etc. Ydermere er Lillebæltbroen nu 85 år og Storebælttunnelen 25 år.
Tænk hvis man for en gang skyld var lidt forudseende og sikrede jernbanedriften mellem landsdelene!

Man skal alligevel snart lave en ny forbindelse over Lille Bælt.
Der kommer en ny bane - desværre kun op til 250 km/h over Vestfyn. Langs de østjyske byer skal toget i endnu mange år snegle sig afsted mellem en række mindre byer som tror de er verdens midtpunkt.
1: Ny bane fra Ringsted over Vestsjælland til 300 km/h.
2: Ny supplerende jernbanetunnel mellem Sjælland og Fyn til højhastighedstog.
3: Ny bane over Østfyn til 300 km/h.
4: Banen på Vestfyn laves til 300km/h.
5: Jernbanetunnel under Lille Bælt til højhastighedstog.
6: Jernbaneknudepunkt ved Taulov for AL togdrift fra og til Fyn og Sjælland.
7: Ny højhastighedsbane fra Taulov til Vest for Aarhus.

Så ville man dels sikre stabil drift mellem landsdelene ved uheld, sporarbejder etc. Tænk hvad en Store Bælt tunnel som måtte være lukket i 6-12 mdr. grundet brand ville indebære??
Rejsetiderne fra København til Aarhus via en sådan bane ville være på 1 time og 15-20 minutter med stop i Ringsted / Odense / Taulov.
Og det kan laves i etaper!
Kattegatforbindelse er kun noget værd når den står færdigbygget!
Og så kun for ret få mennesker som rejser med tog!
På vejsiden derimod vil en Kattegatforbindelse aflaste motorvejen over Fyn og i det østjyske område mellem Vejle og Aarhus.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak