Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ministeren om Kattegatforbindelsen - via Ringsted (Trafikpolitik)

af tgpsen, 20/1 2020, 11:31 (1556 dage siden) @ Pyloriis
redigeret af tgpsen, 20/1 2020, 11:49

Uanset den sjællandske linjeføring spiller ideerne omkring ny bane Aarhus - Silkeborg samt en "shunt syd om Langå også ind. Samlet set vil man kunne få følgende "groft estimerede" rejsetider ved en Kattegatforbindelse via Fjenneslev (tallene for via Roskilde vil så være ti min mindre): Fra København til:
Aarhus: 1t 10 min
Aalborg: 2t 15m
Silkeborg: 1t 50m
Herning: 2t 20 min
Viborg: 2 t
Alle gælder for hurtige tog der kører uden stop mellem København og Aarhus og vender på fem min i Aarhus. (dertil den besluttede del af Tmemodellen vil København -Odense på 50 min og til Esbjerg på 2 t ).

Så med direkte bane over Sjælland og en bane Odder - Skanderborg bliver det formodentlig:

Aarhus: 1t
Aalborg: 2t 5m
Silkeborg: 1t 10m
Herning: 1t 40 min
Viborg: 2 t

Hvis Aarhus iøvrigt vil acceptere at tog Kbh - Silkeborg - Herning passerer dem på afstand. Odder vinder.


Og det koster så 60-80 mia at etablere og sikrer ikke en stabil togdrift syd for Aarhus!

Fase 1: Inddæmning af Svanegrund og begynd parcellering og salg.
Fase 2: Byg motorvej og hh-bane over det inddæmmede mellem Odense og Aarhus.
Fase 3: Byg fra denne motorvej og bane ny motorvej og bane til Kalundborg.
Fase 4: Byg motorvej og hh-bane over Sjælland i etaper.
Fase 5: Byg bane Odder - Skanderborg.

Vist her med det indæmmede område.

Kattegatforbindelsen er i dag en utopi rent jernbanemæssigt

Sandt, den er ikke bygget endnu.

Der vil være for få passagerer,

Sammenlignet med dit forslag? Den vil tage mange passagerer til Ålborg, Viborg og Silkeborg fra fly.

den giver ingen sikkerhed for stabil drift mellem sjælland og Fyn og den sydlige halvdel af Jylland ved uheld, sporarbejder etc.

Den giver en alternativ rute mellem Fyn og Sjælland samt mellem Sydjylland og Sjælland.

Ydermere er Lillebæltbroen nu 85 år og Storebælttunnelen 25 år.
Tænk hvis man for en gang skyld var lidt forudseende og sikrede jernbanedriften mellem landsdelene!

Men det er jo det vi prøver på?


Man skal alligevel snart lave en ny forbindelse over Lille Bælt.

Det er der nogen der gerne vil have. Men Als - Fyn kommer først. Sammen med Kattegat-sideforbindelsen giver den en rute Aarhus - Odense - Flensburg.

Der kommer en ny bane - desværre kun op til 250 km/h over Vestfyn. Langs de østjyske byer skal toget i endnu mange år snegle sig afsted mellem en række mindre byer som tror de er verdens midtpunkt.

Dem vil en Kattegatbro om- og undgå.

1: Ny bane fra Ringsted over Vestsjælland til 300 km/h.
2: Ny supplerende jernbanetunnel mellem Sjælland og Fyn til højhastighedstog.
3: Ny bane over Østfyn til 300 km/h.
4: Banen på Vestfyn laves til 300km/h.
5: Jernbanetunnel under Lille Bælt til højhastighedstog.
6: Jernbaneknudepunkt ved Taulov for AL togdrift fra og til Fyn og Sjælland.
7: Ny højhastighedsbane fra Taulov til Vest for Aarhus.

Og hvad koster det så?


Så ville man dels sikre stabil drift mellem landsdelene ved uheld, sporarbejder etc. Tænk hvad en Store Bælt tunnel som måtte være lukket i 6-12 mdr. grundet brand ville indebære??

At tog måtte køre over Kattegatbroen.

Rejsetiderne fra København til Aarhus via en sådan bane ville være på 1 time og 15-20 minutter med stop i Ringsted / Odense / Taulov.
Og det kan laves i etaper!

Kattegatforbindelse er kun noget værd når den står færdigbygget!

Mit forslag til Kattegatforbindelse giver indtægter (ved salg af grunde) fra starten!

Og så kun for ret få mennesker som rejser med tog!

Lige som dit.

På vejsiden derimod vil en Kattegatforbindelse aflaste motorvejen over Fyn og i det østjyske område mellem Vejle og Aarhus.

Og ligeledes på togsiden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak