Hurtigere jernbane over Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, mandag 20. januar, 2020, 19:41 (36 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Nuvel, jeg har hørt en del om ideen "via Ringsted", men det er der måske ikke så mange andre der har, så her er en del af dén ide:

..............


/Lasse

.
En interessant løsning Lasse.

Men foruden de ekstra km, så kolliderer den også med at det opdaterede hovedkommissorium nu indeholder følgende:

"Det er en målsætning, at en kommende fast forbindelse over Kattegat skal være til gavn for flest mulige brugere, være økonomisk sammenhængende og give størst mulige tidsbesparelser for rejsende .........."

På tilsvarende vis skal der nu også ses på forskellige hastigheder, i modsætning til tidligere, hvor der kun skulle arbejdes med Vejdirektoratets indledende screening dvs. 200 km/t på broerne og 250 km/t på nyanlagt bane.

Af delkommissoriet "Forundersøgelse af vej- og jernbaneanlæg og miljøundersøgelser på land for en fast Kattegatforbindelse"
fremgår det at:

"I forhold til en jernbane, skal der blandt andet på baggrund af resultatet af den indledende screening eventuelt arbejdes med både anlæg af ny højhastighedsjernbane og/eller opgraderinger af den eksisterende jernbane. Dette indbefatter også vurderinger af hvilke hastigheder, der skal køres med."


Der er således lagt op til at også 300 eller 320 km/t kan undersøges. Herunder også slab-track, idet beregningen skal indeholde udgifter til fremtidig drift og vedligehold.

Alt i alt en markant forbedring i forhold til Ole B's bilorienterede kommissorium.

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen