Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket (Generelt)

af Niels Bak, mandag 20. januar, 2020, 21:48 (284 dage siden) @ Morten

Ja - fire dage om ugen med afgang 6.35 fra Köln (dvs op kl 3 for at nå i lufthavnen)...

En af forholdene omkring netop forbindelsen mellem Skandinavien og Köln/det tætbefolkede område i Ruhr er at flyforbindelserne er temmelig elendige. Fra Köln kan jeg faktisk kun finde den ene direkte forbindelse, og så to andre fra det nærliggende Duisburg. Men ingen med senere afgang end 13.25.

Det er underligt med så stort et befolknings- og forretningscentrum, men sådan har det været i mange år. Til dels fordi Lufthansa udelukkende har satset på Frankfurt og så er der ikke nogen af billigselskaberne, som rigtig har samlet den op, måske fordi det ikke er en særlig tæt trafikeret fritidsdestination.

Jeg underviste for en del år siden på nogle kurser i Köln, men efter en fuld arbejdsdag var der bare ikke fly hjem (forbindelser med skift var også for sent). Til gengæld var der nattoget, som var både behageligt og sparede mig for en overnatning mere på et dødssygt hotel og en halv rejsedag den næste dag. Kombineret med de gode skiftemuligheder til de tætliggende storbyer i området, så er det logisk, at det er den forbindelse svenskerne har kastet sig over.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
 Læs artiklen 

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige
På Skinnecykel i Danmark Og Sverige
Pris 90,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.

Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen