Hvad er køreplanen for M4? (Generelt)

af Banemanden, fredag 24. januar, 2020, 12:33 (32 dage siden) @ mpp

Ah, interessant nok. Så man bakker så at sige ud fra hovedbanen. Det må så give nogle udfordringer når man begynder at køre til Ny Ellebjerg også da de tog også skal dreje af mellem Enghave Plads og København H?


Njah, bakker er ikke den helt rigtige term ;) Toget skifter bare køreretning. Det tager 10-15 sekunder, så det er ikke nogen langsommelig proces. Depotet ligger midt mellem Havneholmen st. Der bliver som sådan ingen opstart af togdrift, fordi togene kører hele natten, men de vil være nemme at sætte i drift i det område dernede.


Interessant. Er det det, at skifte retning, der tager 10-15 sekunder? Det tager vel lige et minut at komme helt fri af spor 2 så det næste tog kan køre igennem normalt?

Ift Ny Ellebjerg var mit spørgsmål om der ikke er endnu et skiftespor længere mod syd. Og at det vil gøre det dumt at køre mod køreretningen i spor 2 da man så også skal blokere tog fra Havneholmen i længere tid?

Ja, retningsskiftet tager 10-15 sek. M3 og M4 kører på CBTC så togdriften fortsætter som hidtil, hvis bare du kan finde et lille hul hvor der er plads til toget indsættes. Kommer der et passagertog fra København H mens toget vender har man været lidt optimistisk, men togene kører med en afstand på ned til 30 meter når det er rigtig tæt så det er ikke noget der som sådan er en forhindring.

Sporskifter er generelt noget de har forsøgt at undgå da de skulle finde pengene frem. Skaktene med crossovers/sporskifter er vanvittigt dyre at bygge og derfor er der fx kun to af dem på M3. Den ene ligger under Nørrebroparken og den anden ligger midt i og under Sortedamssøen. Desuden er der en før Orientkaj. Og så er der et lille lommespor ved Nørrebroparken, som dog er mere eller mindre ubrugeligt, medmindre du har et defekt tog i spor 1 du ikke vil køre hjem med det samme.

Jeg synes ikke at have set, at der kommer mere end en enkelt crossover på Sydhavn. Selvom det gør trafikken noget mere fleksibel i tilfælde af hændelser med etablering af alternativ drift. Må så også sige, at vi endnu ikke har haft brug for alternativ drift en eneste gang på M3. De fleste problemer kan løses på 10-12 minutter, selvom enkelte tilfælde har været noget længere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen