Hvad er køreplanen for M4? (Generelt)

af Banemanden, søndag 26. januar, 2020, 05:29 (31 dage siden) @ mpp

Ah cool. Mon ikke man ret hurtigt finder ud af at få det til at passe. Til at starte med kan man jo fra depotet køre M4-togene umiddelbart efter et M3 har passeret skiftesporene i spor 1. Den anden vej finder man vel bare en kadence for hvornår togene kører fra Orientkaj ift hvornår de forskellige M3-tog kommer til Østerport. Og det er jo så kun hvis der er problemer at man behøver gøre det.

Ja, det er faktisk lige præcis sådan det kommer til at fungere. Systemet gør det bare ikke helt af sig selv, hvilket både har fordele og ulemper. Fordelen er, at hvis du har en fejl på toget ved BUV/Otto Busses Vej så sætter den ikke togvej ned foran M3 togene og standser al øvrig drift med køkørsel. Ulempen er, at der er noget mere manuelt arbejde i det. Cityringen er designet efter, at der kun må være et bestemt antal tog mellem hver station af hensyn til redningstjenester såfremt der skulle være en ulykke og den funktion kommer højest sandsynligt M4 til gode, da den jo vil være mellem Trianglen og Østerport og afvente mulighed for togvej fra Nordhavn er derned. Vi må se med spænding fra midten af februar, hvordan det kommer til at gå, når vi øver driftsimulering.
Men ellers er systemet relativt gennemtænkt. Alternativ drift, hvis Nordhavnslinjen har fejl eller andet, er, at togene kører til Nørrebro og vender i stedet for og dermed gør frekvensen på M3 højere på et længere stykke, men alligevel passer ind i den planlagte afstand der skal være mellem togene.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Nordjyske Jernbaner A/S

Danske privatbaner

Læs historien om:
Amtsbanerne på Als
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen