Hvad er der med de der relæer? (Generelt)

af Peter Christensen, tirsdag 28. januar, 2020, 05:41 (25 dage siden) @ kme

Al balladen med det nye signalsystem hænger på en påstand om at man ikke længere kan få relæer til det gamle system. For mig er et relæ en elektromekanisk spole med en arm med en (eller flere) kontakter, eller en thyristor variant (et SSR). Uanset hvad, hvis den oprindelige leverandør ikke kan/vil levere er det vel bare at sende eksemplar til Kina og få den klonet. Det koster ikke 20+ mia kr uanset antal. Ethvert patent må være udløbet, og selv hvis det ikke er, så gå dog i retten og træk sagen så langt ud at sagsøger dør af alderdom.

Eller betyder relæ noget helt andet i bane-jargon? Hvis ja, kan den ikke bare klones?

Definitionen af relæ afviger såmænd ikke.
Jeg siger bare: god fornøjelse med godkendelsescirkusset om du vil lave en kopi af de nuværende.....det er jo en sikkerhedskritisk komponent, så intet vil være "bare lige".
Hvis "nogen" går af kopisporet, så vil de oprindelige leverandører nok have en holdning hertil (rettigheder mm.), så et juridisk slagsmål kan forventes.
BDK kan få de relæer ordnet, som er nødvendige til driften; der ER rammeaftaler herom.
Det handler langt mere om en modvilje fra BDKs side fordi signalprogrammet af al magt skal fremstå i et positivt lys.
BDK kan i øvrigt ikke påvise en overhyppighed af fejl i ældre relæanlæg (lad os sige et 12/46-anlæg, som ofte får tæv for at være noget gammelt l...., men det er faktisk ganske stabilt og har ikke en overhyppighed af fejl sammenlignet med de øvrige typer sikringsanlæg).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken
Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.
 Læs artiklen 
3 flyttefirma tilbud
DSB EA3010
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen