Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er der med de der relæer? (Generelt)

af steenth, 28/1 2020, 14:35 (1544 dage siden) @ kme

Al balladen med det nye signalsystem hænger på en påstand om at man ikke længere kan få relæer til det gamle system. For mig er et relæ en elektromekanisk spole med en arm med en (eller flere) kontakter, eller en thyristor variant (et SSR). Uanset hvad, hvis den oprindelige leverandør ikke kan/vil levere er det vel bare at sende eksemplar til Kina og få den klonet. Det koster ikke 20+ mia kr uanset antal. Ethvert patent må være udløbet, og selv hvis det ikke er, så gå dog i retten og træk sagen så langt ud at sagsøger dør af alderdom.

Ud over anskaffelse af relæer, skal anlægget projekteres og anlægges. Det er væsentligere udgift end relæer. Det bliver billigere med nye generationer af sikringsanlæg, når det skal fornys. Det oprindelige forslag var at købe nye tyske sikringsanlæg med Ks-signaler....

Og en væsentligt argument af få færre signalfejl. S-tog er det en firedel af alle forsinkelserne og en tredjedel af aflysningerne som er pga. signalproblemer. Fjern er det i mindre grad.

Eller betyder relæ noget helt andet i bane-jargon? Hvis ja, kan den ikke bare klones?

Det er produktion i små serier. Og Kina er ikke mere specielt interesseret at sætte sig ind i gamle teknologi - de vil nøjes med den nye moderne teknik...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak