Hvad er der med de der relæer? (Generelt)
Al balladen med det nye signalsystem hænger på en påstand om at man ikke længere kan få relæer til det gamle system. For mig er et relæ en elektromekanisk spole med en arm med en (eller flere) kontakter, eller en thyristor variant (et SSR). Uanset hvad, hvis den oprindelige leverandør ikke kan/vil levere er det vel bare at sende eksemplar til Kina og få den klonet. Det koster ikke 20+ mia kr uanset antal. Ethvert patent må være udløbet, og selv hvis det ikke er, så gå dog i retten og træk sagen så langt ud at sagsøger dør af alderdom.
Ud over anskaffelse af relæer, skal anlægget projekteres og anlægges. Det er væsentligere udgift end relæer. Det bliver billigere med nye generationer af sikringsanlæg, når det skal fornys. Det oprindelige forslag var at købe nye tyske sikringsanlæg med Ks-signaler....
Og en væsentligt argument af få færre signalfejl. S-tog er det en firedel af alle forsinkelserne og en tredjedel af aflysningerne som er pga. signalproblemer. Fjern er det i mindre grad.
Eller betyder relæ noget helt andet i bane-jargon? Hvis ja, kan den ikke bare klones?
Det er produktion i små serier. Og Kina er ikke mere specielt interesseret at sætte sig ind i gamle teknologi - de vil nøjes med den nye moderne teknik...