Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er der med de der relæer? (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/1 2020, 15:08 (1548 dage siden) @ steenth


Ud over anskaffelse af relæer, skal anlægget projekteres og anlægges. Det er væsentligere udgift end relæer. Det bliver billigere med nye generationer af sikringsanlæg, når det skal fornys. Det oprindelige forslag var at købe nye tyske sikringsanlæg med Ks-signaler....

Den med de tyske sikringsanlæg har jeg ikke hørt nogen snakke seriøst om i dette årtusinde.
Hver anlægstype til hver løsning. Thybanen ville have været markant billigere med relæanlæg end med ERTMS....Mens moderne datamatanlæg (der leveres til både dagslyssignaler og ERTMS) ville være billigere end relæanlæg på mere komplicerede strækninger og stationer. ERTMS er primært billigt for infrastrukturforvalterne, fordi en del af omkostningerne til "signaler" lægges over på operatørerne.

Og en væsentligt argument af få færre signalfejl. S-tog er det en firedel af alle forsinkelserne og en tredjedel af aflysningerne som er pga. signalproblemer. Fjern er det i mindre grad.

80% af alle Signalfejlene fjernes ved ikke-ERTMS relevante løsninger (akseltællere mm), som man laver i ly af Signalprogrammet. De sidste 20% af potentialet som ERTMS skal hente, henter man ved at sætte nye anlæg ind. Signalproblemerne forsvinder ikke pga ERTMS og CBTC, men pga udskiftning af nedslidte anlæg. ERTMS og CBTC giver mulighed for at få nye ensartede sikringsanlæg, med de fordele dette giver, men for "signalfejlene" ville man lige så godt have kunnet installere nogle andre anlæg.

Eller betyder relæ noget helt andet i bane-jargon? Hvis ja, kan den ikke bare klones?


Det er produktion i små serier. Og Kina er ikke mere specielt interesseret at sætte sig ind i gamle teknologi - de vil nøjes med den nye moderne teknik...

Der er stadig gyldige patenter og sikkerhedsgodkendelser omkring relæanlæg, og indtil videre respekterer man lovgivningen herom....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak