Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Førerløse eldrevne BRT til at erstatte Østbanen (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/1 2020, 17:19 (1548 dage siden) @ Karsten Jensen

Må indrømme at jeg ikke tror på projektet. For det første vil der sandsynligvis være stor folkelig modstand imod det, og det kan politikkerne jo ikke overleve på.
Hvad med sammenkoblingen med lille syd? Selvom de skulle få denne her bus godkendt til 100 km/t, hvad så med ind og ud af Køge? Der er lange køer i forvejen og selvom man skulle fjerne et enkelt spor på stationen, kan jeg ikke se hvordan man skulle få plads til at vende bussen, medmindre man benytter eksisterende veje. Og som Niels skriver vil det kræve sikring de steder hvor man krydser "almindelige" veje, hvis man skal holde en høj hastighed. Mon der ville være så meget at spare i sidste ende?

Godkendelsen til 100 km/t kræver sikkerhedsseler - men ellers er det nok ikke et problem. Der er jo ingen der har sagt at man skal bruge 24 meter busserne fra Van Hool som bliver brugt i alt hvad der handler om BRT. En BRT bus kan også være 12 meter lang og komme fra Scania.

Sikring er vel blot lysregulering med prioritering for bussen.

Men derudover tror jeg ikke det kan gøres for under en milliard. Der skal eksproprieres og alle perroner skal fjernes og genopbygges. Desuden er vi også ude i hundedyre brintbusser hvis de skal være elektriske. Batteribusser til 100 km/t og "langdistance" ligger vist nogle år ude i fremtiden, primært pga. den manglende efterspørgsel.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak