Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Førerløse eldrevne BRT til at erstatte Østbanen (Generelt)

af Pyloriis, 28/1 2020, 21:03 (1543 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg kan ikke lade være med at undre mig.

Hvis man vil ændre det til busser på samme strækninger som sporene er i dag. Så tænker jeg alle overkørsler også skal være på samme måde. Men hvordan i alverden skal man så sikre at biler ikke også kører der når det er asfalt? Skal der så også være bomme modsat retning... Så først lukker bommene ned for bilerne, og så kan de åbne for bussen, altså længere tid med bomme nede?

Det er vel ret simpelt og billigt at lave. De nuværende bomme kan vel fortsat stoppe vejtrafikken og en halvbom på vej side som åbner for bussen. Det kan ikke koste meget!

Og så alt sikkerheden som der nævnes, krydsningsstationer osv. Og så alt regel bureaukratiet!

Det kan næppe blive værre end det er tilfældet for jernbanedrift!

Jeg nægter at tro på det bliver billigere end 600 millioner!

De 600 mio kr er sådan det som fornyelse af skinnerne koster.
Så er der signalanlæg, udstyr til signalsystem i togene og selve det kørende materiel. Hvad koster et togsæt som holder 25 år mod en bus som holder 12 år?

Jeg er lettere rystet over disse overvejelser. Og hvor tit skal asfalten udskiftes? holder den 40 år...

Skinneunderlager skal vel også fornyes / vedligeholdes over de 40 år som selve skinnerne holder? Det er næppe helt billigt! Sporskifter skal vel også udskiftes/ vedligeholdes?

Så det kan sagtens vise sig at være billigere med en busløsning end tog på strækninger med relativ få passagerer.

Hvorvidt det så bliver førerløse i de første 15-20 år tvivler jeg på. Mendernæst - når S-tog forventes at være uden fører så kan en bus i sin egen bane vel også?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak