Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er der med de der relæer? (Generelt)

af steenth, 28/1 2020, 21:40 (1547 dage siden) @ Henrik Hansen

80% af alle Signalfejlene fjernes ved ikke-ERTMS relevante løsninger (akseltællere mm), som man laver i ly af Signalprogrammet. De sidste 20% af potentialet som ERTMS skal hente, henter man ved at sætte nye anlæg ind. Signalproblemerne forsvinder ikke pga ERTMS og CBTC, men pga udskiftning af nedslidte anlæg. ERTMS og CBTC giver mulighed for at få nye ensartede sikringsanlæg, med de fordele dette giver, men for "signalfejlene" ville man lige så godt have kunnet installere nogle andre anlæg.

CBTC har ikke 100% afskaffet signalfejl på S-tog... det sker nogle gange at hele strækninger bliver lagt ned af forskellige årsager... og der har også være småfejl... fx var der store problemer med sporskiftedrev i starten på Hellerup.


Hverken CBTC eller ERTMS vil fjerne samtlige signalfejl, og de fejl der vil forekomme, vil være langt mere omfattende end ved de nuværende anlæg. Der er så vidt jeg er bekendt, kun én computer/datamat til at styre hele S-togs nettet og hvis den skal opdateres eller den fejler - så stopper alt trafik på hele S-togs nettet.

Fjernstyring af S-tog i det område, som ikke har CBTC, er 2 computere, som er i sync med hinanden. For nogle år siden var der problemer en af dem, så de fejlede. Men de have et reservesystem magen til, dog mere færre arbejdssteder, som kunne tage over. Det var kun først gang, hvor der var fejl, at driften blev lagt ned pga. tab af tognummerdata, som angav hvor S-tog var. Derefter kørte reserven standby og kunne hurtig overtage, når den primær system fejlede. De kørte de med indtil de fik udskiftet hardware i den computer, som gav fejl. Så de kan opgradere fjernstyringen uden at stoppe trafikken helt.

Så det er mere strategier for at håndtere fejl i systemerne, som er nødvendig at have. Ekstra hardware koster ikke specielt meget, når det ikke er sikkerhedskritisk. Det kunne være ekstra en computer, som holder en kopi af databasen med tognumre.

Der vil stadig være kabelfejl, akseltællerfejl, balisefejl, sporskiftefejl samt fejl på radiokommunikationen.

Der er allerede færre fejl på CBTC strækningen. Og de har kun stillet udsigt en halvering antal påvirket tog på S-tog....

I dag kan trafikken i et vist omfang opretholdes, da selve sikringsanlægget normalt ikke påvirkes af en fejl på fjernstyringen - med CBTC er det en anden snak.

Det er bedre med det nye.

Relæanlæggene på f.eks. Hovedbanegården er et af de mest pålidelig anlæg der findes. Der er faktisk ikke nogen der kan huske at alt trafikken på hovedbanegården er stoppet som følge af en fejl i selve anlægget, da en fejl kun påvirke netop ganske få objekter og man normalt kan 'kører uden om'.

Muligvis. Men på S-tog er der relativ tit signalfejl imellem Svanemøllen og hovedbanegården...

Derudover er anlægget meget fleksibelt og hurtigt at betjene - hvor der er spor, kan der køres tog for signal. Ved ERTMS skal samtlige ønskede ruter kodes ind i anlægget, dvs. alle ønskede ruter fra et stopmærke til de ønskede stopmærke - og det giver vel flere tusinde ruter på hovedbanegården. Ved det nuværende anlæg, er det 'kun' hovedtogvejene der skal kodes i anlægget (der er over 300 på hovedbanegården), rangertogvejene opbygger anlægget selv ifht. sporgeometrien.

Der er 2 lag - sikringsanlæg - de koder som på samme måde samme relægruppe anlæg. ETCS - man skal vide noget om spornettet for at kunne fortælle hvordan det ser foran og sætte hastigheder og slutpunkter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak