Førerløse eldrevne BRT til at erstatte Østbanen (Generelt)

af tgpsen, onsdag 29. januar, 2020, 16:15 (27 dage siden) @ KKLD

Nu er jeg ikke ekspert i køreplanlægning, men tænker, at det vel alt andet lige må tage længere tid for toget at nå tilbage, når ruten er så meget desto længere. Det kan man normalt råde bod for ved at indsætte flere tog, men da der er kapacitetsmangel i Røret er det næppe heller en løsning. Man kunne jo så i stedet bygge vendeanlæg på Ny Ellebjerg, hvorved man kunne indsætte to nye linjer (lad os for nemheds skyld kalde dem K og L), der så kunne køre hhv. Ny Ellebjerg-Rødvig og Ny Ellebjerg-Fakse Ladeplads. Med Metroens komme til Ny Ellebjerg i 2024 er det jo ikke længere vitalt at toget nødvendigvis skal køre helt ind til centrum.


Linje E kører til Køge hvert 10. minut og Linje A kører til Hundige/Solrød Strand hvert 10. minut. Man ville kunne forlænge én af disse linjer sydpå

eller blot en eller to af linjens seks tog i timen

og på den måde ville der være præcis det samme antal tog gennem røret. Jeg tænker ikke at en ekstra linje hvert 10. minut ville give mening, men der er teknisk set plads til det med CBTC hvor der kommer mere plads (fra 30 til 40 tog i timen).

Kunne man have forlænget Køge Nords perroner ned til en perron ved Køge - Roskilde banen, således med perron i to etager? I så fald ville den til Roskilde forlængede Østbane give ekstra forbindelse mellem Køge og Køge Nord.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen