Mere gods på jernbanen - incitamenter (Trafikpolitik)

af mikedk2100, København Ø, onsdag 29. januar, 2020, 16:27 (27 dage siden) @ mpp

Hvorfor er det urealistisk? At der ikke er vilje til det, betyder ikke at det ikke er et redskab i værktøjskassen.

Men det er sådan set pointen: meget trafik foregår på lastbiler fordi transportindustrien er vant til lastbilløsninger. Der er en del tidskritisk transport hvor lastbiler reelt er den bedste løsning og så er der en masse øvrig transport, hvor lastbiler vælges pga gamle vaner. Det er svært og uhensigtsmæssigt at flytte den transport der er reelt tidskritisk. Så må man lave en eller anden form for begrænsning eller prissætning for at begrænse og overflytte lastbiltransport, der ikke er tidskritisk. Det gør man så på forskellige måder og af forskellige grunde i andre lande og det kan sagtens overføres hertil hvis man vil. At der i dag slet ikke er nogle begrænsninger er alene udtryk for politiske prioriteringer.

Det har du selvfølgelig ret i. Lad mig så omforme det til, at det er ikke realistisk de første mange år, for der er ikke politisk vilje til det. Heller ikke blandt "den grønneste regering nogensinde", som snart har brugt 1/4 af dens regeringstid uden der er kommet konkrete projekter til at nedsætte CO2 udledningen. (sorry, jeg er stadig skuffet over den manglende politiske vilje fra 2012, hvor der kom en god løsning).

Og ja, man kunne sagtens gøre meget anderledes. Der er jo en eller anden gammeldags tankegang om, at der skal komme en lastbil med frisk mælk til 7-eleven, kort efter en med chips, så en med Coca Cola, så en med Faxe Kondi osv osv. Vi kan ikke engang finde ud af at samle det hele et sted, og så fordele tingene ud med samme last/varevogn - som sagtens kunne være elektrisk i de større byer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen