Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere gods på jernbanen - incitamenter (Trafikpolitik)

af P.Jensen, 30/1 2020, 09:36 (1541 dage siden) @ andersj

Jeg var ikke klar over de flaskehalse du omtaler - det er meget parallelt med Fehmern forbindelse. Nabostater bygger lange tunneller - hhv. Østrig mod Italien og Danmark mod Tyskland, men Tyskland følger ikke med.... Det er dog dem der har problemerne med de mange transitlastbiler.

Jeg ved der er et antal afgange mellem Italien og Danmark, men for at det er attraktivt for speditører at byde ind skal der være regelmæssige, robuste forbindelser der kommer hurtigere frem end lastbiler OG til tiden.

Hvis ovenstående kunne lade sig gøre - f.eks. 30 timer fra Verona til Taulov - afgang samme tidspunkt hver dag om aftenen ankomst morgen dag 2 - efter at have tilbagelagt de 1500 - 1600 km med en gennemsnitshastighed på 50 km i timen....

Afgifter på 4€ / km - lad os sige på alle 1500 km er 6.000€ - ved 25 trailere - 240€ eller 1.800 kr./trailer. Eller ved 36 trailere lige under 1.300 kr./trailer. Det er ikke der problemerne er. Husk at Maut i Tyskland vil være omkring 1.400 kr og i Østrig er den omkring kr. 300. / trailer.

Så afgifter er ikke problemet - de er lavere med tog end på autobahn.

Så skal toget konkurrere skal infrastrukturen være på plads og der skal være regelmæssige (alle ugens 7 dage) og ret hurtige forbindelser mellem de to endestationer. Ellers kan man glemme det.

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak