Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Førerløse eldrevne BRT til at erstatte Østbanen (Generelt)

af Pyloriis, 31/1 2020, 08:37 (1541 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg tænker lidt det samme. Jeg er ret skeptisk, men man bliver ikke klogere, hvis man ikke undersøger nye ideer.

Jeg ville dog ønske at man greb den ide flere andre er kommet med og undersøgte om der er nogle af de nedlagte strækninger, som kan udnyttes på den her måde. Næstved-Slagelse virker som en af de oplagte, og der er også et par stykker på Fyn eller strækninger som Ålborg-Nibe, Haderslevbanen m.fl., mens andre som fx Horsens-Silkeborg vel blev nedlagt netop fordi de var meget snoede og for lidt direkte i tracheet, og det vil en bus ikke ændre på.

Og så bare lige for en ordens skyld. Lille Syd mod Roskilde har/får ikke station ved Køge Nord, så der kan ikke skiftes. Men der kommer bedre muligheder på selve Køge station, når ellers de gennemkørende tog fra Næstved til København via Køge og Køge Nord kommer. Og det vil give væsentligt bedre forbindelser mod København end S-toget i dag kan byde på for Østbanens passagerer.


Ja Næstved - Slagelse kunne jo også være en glimrende strækning at teste noget nyt på, og ikke noget eksisterende! Hvor man skal fjerne det man har!

Så er der blot nogle småproblemer med det forslag:
1: Forbindelsen ind til Næstved station og vist også Slagelse eksisterer ikke længere.
2: Det gamle banelegeme har fået et tyndt lag asfalt og er i dag "fodsporet" = gang og cykelsti.
Så der skulle ny kraftigere belægning på.
3: Alle overskæringer er nedlagt, så nye sikringsanlæg.
4: Det er over 30 år siden der kørte tog på banen og hele trafikmønstret er nu indrettet på at tage egen bil eller bus 480R.

Derudover - ihvertfald ifølge min hund - ville jeg ikke kunne lufte hunden længere på fodsporet!


Og ja jeg er helt klar over derg ikke er eller er planlagt en station på Lille syd ved Køge Nord. Men jeg siger jeg tror det kunne få flere til at overveje at tage østbanen (hvis de får de skinner fornyet) fremover, så der er flere til at betale... Der var et regnestykke med 15 kr. pr. rejsende mere. For at få de 600 millioner over 40 år. Det er i runde tal ud fra 1 million rejsende ifølge min hovedregning... Men hvis det tal så blev ændret til 1,3 millioner rejsende... Så er der 300.000 flere af en snitpris på hvad... 30 kr.? Kom gerne med indput… Men 300.000 x 30 kr. er 9 millioner... Så er resultatet jo et helt andet... Så er det det "kun" 6 millioner årligt der skal findes... Og de bruger 3 alene på denne dumme undersøgelse!

Men hvis det tager 3 år at beslutte noget, få udskiftet skinnerne m.v er måske 300.000 rejsende forsvundet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Svenska-lok
DSB MH370

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak