Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gummihjulsbaner er ikke helt tossede (Generelt)

af ThomasTT, 31/1 2020, 10:02 (1519 dage siden) @ Pyloriis

Er meget enig. BRT-baner bør udvikles steder hvor der er allerede er nedlagt og nedrevet skinner. Sgu ikke steder, hvor der allerede er velfungerende banestrækninger!

Nu er den jo aktuelt IKKE velfungerende!
Det interessante er hvor meget samfundet skal bruge af penge.
Østbanen vil over de næste 40 år alene til skinneudskiftning / opretning af tracee / ballast / nye signaler / nye tog bruge min. 1 mia kr. Eller 25 kr pr rejse.
Om det er rimeligt ved jeg ikke.
Men jeg tror der er afmasser af områder i Danmark som får færre eller ingen penge til kollektiv trafik og hvor folk må klare sig selv.
Så diskussionen bør tage udgangspunkt i hvad vi mener samfundet skal ofre på at tilbyde kollektiv transportsmuligheder og i givet fald hvilke!


Hvorom alting er så kunne det da være en løsning mange steder, især på de strækninger DSB hovedløst lukkede i start-70'erne og som aldrig er kommet op igen som jernbaner.

Mon ikke mange af de gamle sporarealer er inddraget til megetandet og ikke lige lader sig omdanne til en busbane.

Og hvor mange gange skal asfalten udskiftes de næste 40 år?
Findes der overhovedet kvalificerede el-busser til lange stræk?
Hvor meget vil indtægterne falde i takt med færre passagerer?
Hvor mange af de frafaldne passagerer vil køre i bil, evt helt til kbh?

Det er mikro-overvejsler som disse, der gentaget 1.000.000 gange har undermineret jernbanen og skabt en voldsomt dyr afgængighed af biler, der skaber trængsel, ødelægger byudvikling og koster svimlende milliardbeløb til de stadig større projekter, der aldrig bliver nok, fordi bilen spærrer for sig selv, når alle er tvunget til at køre.

Men for hver enkelt beslutning indgår det ikke. Selv hvis man sparer en smule på kort sigt, bliver det givetvis dyrt på længere sigt. Men det bliver jo andres problem. Det helt særligt idiotiske her vil være, at man smider muligheden for på sigt at få direkte tog til kbh.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak