Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bombardiers jernbaneaktiviteter sat til salg (Jernbanen i dag)

af Banemanden, 3/2 2020, 06:46 (1543 dage siden) @ kme

Så er du ikke gammel nok til at huske hvilken revolution MR var i 1980 i forhold til de gamle producenters bras.

Der er hårdt brug for moderne små, sultne producenter som Uerdingen var dengang. Sandheden er at de store ikke har tænkt een ny tanke siden IC3's tid. IC3 blev jo heller ikke lavet af et stort selskab, vel? I dag laves ET (et opkog af IC3/IR4) af ... Bombardier! efter diverse opkøb. Ikke opfundet af Bombardier.

Du kan jo sammenligne MR og LINT og se hvad du helst vil køre i. Og det er jo ikke fordi LINT er billig. Er man uheldig koster den 50 mio kr. Er du heldig kun 30 mio kr. Kom ikke og sig det ikke er underligt.

Hvem havde i øvrigt glæde af at Siemens Desiro i diesel variant afgik ved døden? Jo, Alstom LINT s'mænd... Del og hersk.

MR var sikkert vældigt behageligt at køre selv og moderne dengang de blev sat in, men de sidste 10 år var det ikke et specielt populært tog som passagerer. Ukomfortabelt med sæder så bløde at man følte man næsten blev kastet ud af vinduet og var der lige tre mennesker for meget i toget, kunne du godt begynde at forberede din afstigning i ekstra god tid for ellers kom du ikke af. Eller gud forbyde det, hvis du havde noget større end en rygsæk med.
Der er også en grund til at Lint sættene er så mange og er vældigt populært hos passagererne. På de nordsjællandske baner og på Østbanen vinkede de med glæde farvel til Y-togene til fordel for Lint.
Nu har Østbanen andre problemer, men de oplevede faktisk en kæmpe tilgang af passagerer da de indsatte Lint togene.

I øvrigt skal man passe lidt på med at glemme historien om IC3, uden at nævne hvor stort et minus det dengang var at det ikke var et stort firma der lavede dem. Godtnok var de flot dansk design, men de havde overhovedet ikke styr at have funktionelle tog der kunne det de var bestilt til. Og det tog alligevel en hel del år, før de virkede bare nogenlunde som de skulle.
Lint togene har til sammenligning næsten bare været plug-and-play, ligesom i øvrigt s-togene som Siemens lavede.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak