Talgo skal levere nye togvogne til DSB – styrevogne (Generelt)
Der skal nok nogle andre på banen og det kommer jo også an på døre og andet. IC2/DD kan fx kun køre 160 km/t pga dobbeltdøre. Skal man køre hurtigere er det med enkeltdøre, og så er markedet for styrevogne ikke fantastisk. Railjet styrevogne er f.x. ikke godkendt til kørsel i Italien, så i Venedig trækker lokomotivet styrevognen og så er man jo lige vidt. Railjet er så ligesom de her tog fast sammenkoblede, så det giver måske mindre mening at tale om styrevogne. Det er jo ikke vogne som i gamle dage, hvor man fra dag til dag ændrede opstilling.
Der er en del tog til 200 km/t der har dobbeltdøre. Det er hvis du skal have en tryktæt kabine at det ikke kan lade sig gøre med dobbeltdøre.
Siemens er desuden ved at udvikle en ny Railjet styrevogn til ÖBB's nye lavgulvs Italien-Railjet stammer. Den gamle Railjet styrevogn kan ikke længere godkendes.
--
Mvh Anders