Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Salg i DSB-tog vender måske tilbage (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 7/2 2020, 10:35 (1539 dage siden) @ mikedk2100

Argh, lad os nu få en café-/kiosk-/restaurantvogn. De kan finde ud af det i vores nabolande. Hvor svært kan det være?


Jeg er enig. Svenskerne kan jo fx godt finde ud af at lave overskud på deres bistrovogne. Men det er måske en typisk dansk (DSB) ting, at danskerne er godt tilfredse med selv at tage deres kaffe med til en 5-timers køretur, ligesom fleksibilitet er vigtigere for DSB end rent faktisk at give passagererne på 1. klasse noget værdi for den ekstrapris de betaler (bedre sæder, mere benplads, enkeltsæder osv).

Merværdi for ekstraprisen på 1. klasse kan svenskerne også godt finde ud af, og om ikke andet, så kommer de vel til at køre med bedre service til folk mellem Danmarks største byer, når Banedanmark om mange, mange år får elektrificeret til Aarhus.

Mvh
Michael

Jeg tvivler på at SJ laver overskud med bistroerne, medmindre man bruger nogle finurlige regnemetoder. Hvis der skal gå hardcore økonomistyring i det, vil man også skulle indregne alternativomkostningerne. Altså ville man kunne tjene flere penge ved at have normale sæder på det areal som bistroen fylder?

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak