Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Salg i DSB-tog vender måske tilbage (Jernbanen i dag)

af mikedk2100, 7/2 2020, 11:04 (1538 dage siden) @ andersj

Jeg tvivler på at SJ laver overskud med bistroerne, medmindre man bruger nogle finurlige regnemetoder. Hvis der skal gå hardcore økonomistyring i det, vil man også skulle indregne alternativomkostningerne. Altså ville man kunne tjene flere penge ved at have normale sæder på det areal som bistroen fylder?

Jeg ved ikke, hvordan de udregner det. Men det var i hvert fald deres melding, dengang DSB nedlagde salget ombord.

Men ja, man bør jo i den perfekte verden regne alt med. Både, hvad der kan være af passagerer på den plads, der er bistro, samt det mersalg af billetter til de eksisterende pladser, som en bistro ombord vil give (får man fyldt flere tog, ved at folk har mulighed for at købe kaffe etc undervejs). Ud over alt det andet: Komfort, rengøringsstanddard (både ind og ude på toget), service (før og efter rejsen, ved forsinkelser etc), tryghed på stationen, tillid til selskabet, selskabets image osv osv. Det er et svært regnestykke.

Så jeg nøjes med at holde på SJs udmelding om, at de godt kan få det til at løbe rundt med en bistro i toget - og endda skabe overskud på den.

Mvh
Michael


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

DSB MT158

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak