Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prisen på en styrevogn og hvem betaler for udviklingen. (Generelt)

af pjl, 7/2 2020, 13:49 (1539 dage siden) @ Jens Hansen

Pengene hænger ikke på træerne, heller ikke hos DB.

Talgo har leveret tallene, så nu behøver du ikke fortælle den vrøvlehistorie mere.

DSB skal give €17 millioner for 13 vogne, uden lokomotiv.
DB skal give €24 millioner for 17 vogne, med lokomotiv.

Forskellen mellem de to tog på samme længde (DSB's pris omregnet til 17 vogne) er €1,75 millioner, hvilken nok er en god indikator på hvad lokomotivent koster (og det er så i øvrigt billigere end en Vectron). Det er prisen, ingen ekstra udviklingsudgifter til DBAG fordi der er en styrevogn.

Så DSB kommer til at producere en væsentlig dyrere ydelse end DB, de kommer bare to år før.

Hvis det kan betale sig, gør de det. Ellers ikke.

Men ja, det er ikke en læresætning som alle "jernbanefreak" har for øje.

Der er intet der tyder på at det er sådan tingene hænger sammen. At TSI har ført til en ny generation af styrevogne skal udvikles af de forskellige fabrikanter er et helt reelt argument (som du undlader). Styrevogne skal der nok komme masser af, Skoda har allerede udviklet én og udvikler en anden baseret på gamle personvogne fra 1980'erne, Siemes udvikler en ny og Talgo udvikler en ny.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak