Guldborgsund, nu er teknikken ikke det største problem (Generelt)

af Pyloriis, lørdag 08. februar, 2020, 08:12 (261 dage siden) @ steenth

Med tanke på at Fehmern-forbindelsen skaæ laves som tunnel med tunnelelementer burde det have været simpelt at benytte 2-3 af sådanne til en ny tunnel under Guldborgsund.

Hvis du læste artikel i Folketidende, så er problemet økonomi og ikke teknik. Dit forslag koster.... og selv med det nuværende projekt prøver man at spare. Hvordan skal et tunnelprojekt kunne finansieres?

Ja - jeg har læst artiklen. Og ja det er økonomi betinget af at man bl.a gar brugt for mange penge i Ringsted på en løsning som skal ændres om få år.
Men den adfærd som i de sidste 10-15 år har været indenfor jernbaneområdet er der spildt mia. af gode skatteyderkroner.
Her ville man med tunnel under såvel Guldborgsund som Storstrømmen have udnyttet en elementfabrik som alligevel skal bygges og have fået en mere sikker forbindelse til de 2 syddanske øer.

Så ville man såfremt det var muligt at køre på vejene ALTID kunne komme til Falster og Lolland. Igen - tunnelelementfabrikken skal alligevel lave delene til Fehmern-forbindelsen- så det ville have været enkelt at lave 12-15 flere til Storstrømmen.

Tunnelelementfabrikken bygges til det aktuelle projektet...

Ja men den kan vel godt lave de få tunnelelementer mere som skulle bruges til Guldborgsund og Storstrømmen?
Tvivler på at det skulle være en umulig opgave. Man ville også have haft sparet mange konsulentpenge og ingeniørberegninger hvis man fra start havde anvendt lidt sund fornuft. Men det er ikke noget vi er glade for især ved jernbanedrift!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen