Fremtidens kunder i bus og tog? (Trafikpolitik)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, søndag 09. februar, 2020, 09:34 (10 dage siden) @ Rørvig Station

Ja, ja, igen er Jyllandspesten ude med en politisk dagsorden.
Men det er ikke alle, der bor i jyske landdistrikter.
Der er stadigt stort ingen københavnere, der gider at køre i bil. Stort set al biltrafikken i Kbh stammer fra erhverv og fra forstæderne/resten af Sjælland.

Vi bør nok holde København uden for debatten omkring kvaliteten på den offentlige trafik, for som det eneste sted i landet, så er den kollektive trafik i København af en sådan kvalitet og kvantitet at den faktisk kan benyttes, også uden der skal foretages en både taktisk og strategisk vurdering inden man begiver sig af sted. Hvis Københavnerne mener, der mangle udbud af kollektiv trafik i byen, så burde de tage en tur til Jylland, for at så hvordan alternativet kan se ud !!

I Jylland sker det ved hver budgetlægning i trafikselskaberne en reduktion i busdriften, og den er nu mange steder så ringe, at man ligeså godt kunne afskaffe den helt, for den spiller ikke længere en rolle.

Samtidig vil man gerne at 90% at alle unge skal have en uddannelse - en uddannelse som kun kan tages i de større byer. Problemet er ofte, at enten mangler der transportmuligheder eller også er transporttiden så lang - og med flere skift undervejs - og at bruge mellem 3-4 timer om dagen på transpor,t fremme nok ikke de unges valg af uddannelse.

For 30 år siden, da jeg tog min uddannelse i Kolding, var der bybusser det kørte hver 15/20 min i dagtimerne - det var men andre ord ikke længere imellem busserne end at man kunne vente hvis man mistede den første. I dag køre det i bedste fald hver time og måske hver halve mellem 7 og 8 om morgenen. Yderligere er der så mange passagerne med busserne om morgenen til uddannelsesstederne, at mange afvises pga. pladsmangel - de 'afviste' skal så enten gå eller vente en time til næste bus - og får derved fravær.

Nu er valget så ikke længere svært - de køber en bil - og når først bilen er købt, så ser den kollektive trafik aldrig de kunder igen.

Det kan godt være politikerne taler meget om klima og kollektiv trafik, men så længe alt skal 'køre lidt længere på literen', så sker der ingen ændring, hverken om ministeren hedder Ole Birk Olesen eller Benny Engelbrecht, det bliver ved de fine skåltaler og flotte rapporter, men viljen til at ændre noget er ikke tilstede - hverken i rød eller blå blok.

Derudover skal man huske at kollektiv trafik kun er blevet dårligere og dyrere igennem de senste 10-20 år, samtidig et bilen - og brugen deraf - kun blevet billigere - alt sammen i overensstemmelse med den politiske vilje og befolkningens valg til folketinget, så vi har vel blot fået det vi ønskede ?? - eller har vi ??


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB EA3020
DSB MZ1421

Jernbanebøger

Ved banen 1970-1986
Ved banen 1970-1986
Pris 230,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen