Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens kunder i bus og tog? (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 9/2 2020, 12:11 (1536 dage siden) @ Bongo-Anders

Hvis det er en præmis for denne diskussion er, at kollektiv trafik kun er blevet dyrere og dårligere de sidste 20 år - så må man jo faktatjekke den påstand.

Er trafikken blevet dyrere? De fleste trafikselskaber regulerer priserne efter inflationen - men det er vel ikke en generel fordyrelse? Jeg udelukker ikke, at der kan være lokale eksempler på større prisstigninger, men det er vel ikke et generelt fænomen.


Ifølge denne oversigt er det blevet dyrere.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/danske-billetpriser-i-top-saa-meget-er-priserne-stege...

Og prisen på ny mikrobil og benzin er enten faldet eller stagneret i samme tidsperiode.


Er trafikken blevet dårligere? Ja, der er mange lokale nedskæringer på busdriften, men billedet er nu ikke helt entydigt. I mit hjørne af Nordsjælland er busdriften faktisk betydeligt bedre nu end for 20 år siden. Med hensyn til togtrafikken er det generelle billede, at der i dag kører flere tog på de allerfleste strækninger end for 20 år siden - og i mange tilfælde også hurtigere.


Fraset togforbindelsen fra Sydbanen til København over den nye Ringstedbane er der vist ingen tog som kører hurtigere end ved åbningen af Storebæltforbindelsen.


Det er ikke korrekt, Frederiksværkbanen fik en hastighedsopgradering for vel 10-15 år siden der de indførte hurtigafgange på hverdage.

Om det også galt de andre lokalbaner oppe nordpå kan jeg ikke huske.

Blev hastigheden på nordvestbanen ikke også sat op der de lavede dobbeltsporet der.

Aner det ikke. Du kan jo selv prøve at lave lidt research. Men det har næppe haft nogen markant beteydning!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
DSB ME1514

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak