Fremtidens kunder i bus og tog? (Trafikpolitik)

af Pyloriis, søndag 09. februar, 2020, 18:43 (14 dage siden) @ ThomasTT

Hvornår er fremtiden ? Og hvorfor er det et problem, at flere unge har råd til bil?

Fremtiden er om 20-30 år. Da har vi de selvkørende biler.
Om det er et problem?
Næ - slet ikke hvis pågældende køretøjer ikke energimæssigt belaster klimaet.
Men når unge idag fravælger kollektiv trafik og lærer at det er både behageligere og lettere i de fleste tilfælde at tage sin egen bil - ja så reduceres kundeantallet til den kollektive trafik specielt udenfor de største 6-8 byer i DK.


Symbolske takstnedsættelser vil næppe gøre en forskel.

ENIG. Så skal man gøre det gratis.

Og egentlig er det heller ikke et problem, så længe de kører i landdistrikter. Spar penge ved at udfase busser i de områder. Tjen penge på massiv road pricing, og få så styr på banerne ind mod byerne. Så vil mange formentlig droppe bilen igen alt efter hvor de bor.

Vi får givet roadpricing men især den jernbanedelen vil givet ikke kunne klare udfordringerne ved pendling morgen og aften til og fra København.


I andre lande har unge i vidt omfang fravalgt bilen, men i danmark tør/ønsker man reelt ikke at gøre noget ved det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva
Fra Vestbanen til Arriva
Pris 270,- kr.
 Læs mere 
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.


 Læs artiklen 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen