Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roadpricing (Trafikpolitik)

af mpp, 9/2 2020, 21:26 (1535 dage siden) @ Ib Jensen

Man kan putte en dims i bilen der med GPS husker hvor bilen har været og så finder ud af hvad det kostede at køre på de forskellige strækninger. Priserne på hvad det koster at køre på de forskellige strækninger skulle så lægges online i et system, så også GPS-systemer og andre kunne downloade information om priserne.

Dimsen skulle så plumberes som et taxameter eller en elmåler og man ville så lave et system, hvor man indberetter hvad den står på. Når bilen bliver solgt ville man så lave en endelig aflæsning og det er så der man sikrer, at der ikke er blevet snydt på vægten. Det vigtige er så bare, at så længe dimsen sidder i og man troligt aflæser den og afregner efter det så har man betalt. Låner man bilen ud kan man bare aflæse dimsen før når den hentes og afleveres og afregne direkte mellem ejer og låner – ligesom at man ville tjekke kilometerstanden før og efter hvis man har aftalt at låner max må køre et bestemt antal kilometer.

Og med det sagt er der jo i dag en masse biler der kan og bliver tracket, hvadenten det som med Tesla er "fordi det er tech og vi kan" eller folk har fået en billigere forsikring med en trackingdims.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak