Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Herreværelset svarer lømmelstuen (Generelt)

af mss ⌂, 10/2 2020, 23:30 (1508 dage siden) @ pjl

Var dette billede ikke maskinrums vog hvor der var en dieselmotor der leverede strøm til tog varme belysning og klimaanlæg.


Den på billedet er, det er forskelligt hvad vognen benyttes til, men det var også mere for at illustrere hvordan enden af Talgo togene ser ud - og at der ikke er overgang til andre vogntyper der.

Det er i øvrigt to forskellige ting du ser på DSBs variant (og på DBs ECX også). På hver vogn er der en kasse med udstyr, men på endevognene er der ud over kassen et hævet tag over de yderste bogier (vinduerne er også hævet). På billedet af DSBs Talgo kan man ane det hævede tag (det er en lille smule bredere) hvis man kigger på taget over det venstre hjørne af firkanten, udstyrskassen sidder i forlængelse af det hævede tag.

Samme kan ses på renderingen af DBs styrevogn hvor taget også er hævet over den ene bogie og med udstyrskassen placeret umiddelbart bagved


Netop den ekstra teknik er det der gør styre- motor- og maskinvogne anderledes i Talgo-tog. Derudover har endevognene normalt en enkeltaksel, ikke en bogie som styrevognen. Har endevognene ikke noget ekstra teknik behøver de svjv. heller ikke den ekstra opbygning på taget.
DSB tegningen er nok hurtigt lavet på basis af det tyske tog. Det er ikke nødvendigvis sådan det danske tog kommer til at se ud. Men intet er sikkert, der udvikles jo hele tiden!
Kasserne på mellemvognenes tage tænker jeg forresten er Aircondition-anlæggene.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak