Hvordan får man mere gods overpå banen? (Generelt)

af andersj @, Aalborg, tirsdag 11. februar, 2020, 21:36 (260 dage siden) @ Pyloriis

For at supplere Steen:

I dag ankommer og hentes trailerne ved havnene i Norge. Så pakker rederierne selv trailerne tæt på vogndækkene med hjælp af små traktorer. Når færgerne ankommer til Hirtshals bliver trailerne så kørt hen på en parkeringsplads bl.a. jernbanegodsterminalen. Det der så var meningen var at de skulle løftes ombord på lommevogne, men istedet bliver de som før hentet af trækkere.

I forhold til Hirtshals taler/talte man om heltog Hirtshals Havn-Duisburg med lommevogne.

"Rullende landevej" er et koncept der kan sammenlignes med færgeoverfarter som Gedser-Rostock eller Rødby-Puttgarden. Dvs. relativt hyppige afgange over en relativ kort distance, for at overvinde en "forhindring". Forhindringen kan være alperne eller et farvand (Den Engelske Kanal). Fordelen for vognmændene ved sådanne løsninger er at chaufførene kan holde pause (ved korte "overfarter") eller hvile ved længere overfarter.

Der er selvfølgelig også trailere med trækker der tager færgerne, men her har chaufførene jo lige holdt hvil og er klar til at køre 4 timer og 30 minutter. Derfor vil det reelt være spildte lønkroner og meget dødvægt der skal transporteres på en eventuel rullende dansk nord-syd landevej.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t
Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.
 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Aarsleff Rail A/S
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen