Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvordan får man mere gods overpå banen? (Generelt)

af Pyloriis, 12/2 2020, 08:36 (1534 dage siden) @ andersj

"Rullende landevej" er et koncept der kan sammenlignes med færgeoverfarter som Gedser-Rostock eller Rødby-Puttgarden. Dvs. relativt hyppige afgange over en relativ kort distance, for at overvinde en "forhindring". Forhindringen kan være alperne eller et farvand (Den Engelske Kanal). Fordelen for vognmændene ved sådanne løsninger er at chaufførene kan holde pause (ved korte "overfarter") eller hvile ved længere overfarter.

"Forhindringen" kunne også være at vi ikke var interesseret i at lastbiler i transit brugte de danske motorveje.


Der er selvfølgelig også trailere med trækker der tager færgerne, men her har chaufførene jo lige holdt hvil og er klar til at køre 4 timer og 30 minutter. Derfor vil det reelt være spildte lønkroner og meget dødvægt der skal transporteres på en eventuel rullende dansk nord-syd landevej.

Det synspunkt om spildte lønkroner holder kun delvist fra Norge og fra Sverige via Frederikshavn.
Lastbiler sydfra er kommet kørende til Padborg.
Via Sjælland uanset retning (nord/syd) giver det en pause på 2 - 2.5 time.
At det skulle være et problem er svært at se!
Dødvægt? Ja truckerdelen er med på toget. Men såvel truckerdel som trailer slider så ikke på de danske motorveje.
Så det argument holder heller ikke:-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak