Hvordan får man mere gods overpå banen? (Generelt)

af tgpsen, onsdag 12. februar, 2020, 08:51 (16 dage siden) @ Pyloriis

"Rullende landevej" er et koncept der kan sammenlignes med færgeoverfarter som Gedser-Rostock eller Rødby-Puttgarden. Dvs. relativt hyppige afgange over en relativ kort distance, for at overvinde en "forhindring". Forhindringen kan være alperne eller et farvand (Den Engelske Kanal). Fordelen for vognmændene ved sådanne løsninger er at chaufførene kan holde pause (ved korte "overfarter") eller hvile ved længere overfarter.

"Forhindringen" kunne også være at vi ikke var interesseret i at lastbiler i transit brugte de danske motorveje.


Der er selvfølgelig også trailere med trækker der tager færgerne, men her har chaufførene jo lige holdt hvil og er klar til at køre 4 timer og 30 minutter. Derfor vil det reelt være spildte lønkroner og meget dødvægt der skal transporteres på en eventuel rullende dansk nord-syd landevej.

Det synspunkt om spildte lønkroner holder kun delvist fra Norge og fra Sverige via Frederikshavn.
Lastbiler sydfra er kommet kørende til Padborg.
Via Sjælland uanset retning (nord/syd) giver det en pause på 2 - 2.5 time.
At det skulle være et problem er svært at se!
Dødvægt? Ja truckerdelen er med på toget. Men såvel truckerdel som trailer slider så ikke på de danske motorveje.
Så det argument holder heller ikke:-D


Jeg synes også det er ubehageligt at skulle overhale lange lastbiler på motorvejen. Men det er jo ikke værre end at det kan man lære sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Sidespor ved Næstved
Sidespor ved Næstved
Et par indlæg på Jernbanen.dk´s opslagstavle vedrørende det militære sidespor nord for Næstved station samt sidesporet til Mogenstrup Grusgrav, er samlet og viderebearbejdet af Lars Christensen til denne artikel med bl.a. et stort kort.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen