Hvordan får man mere gods overpå banen? - nogle svar (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 12. februar, 2020, 10:33 (260 dage siden) @ TroelsH

Hejsa

Uden at forstyrre den lange tråd om dette og hint, så er her en oplistning af nogle af de ting, som der "arbejdes med"

Kapacitet
Kapaciteten øges ved ERTMS - hvis man ellers får penge til mere end en 1:1 løsning. Kapaciteten for godstog i Danmark øges dog primært ved at man forventer at kunne få lempeligere tunnelrestriktioner på Øresund og Storebælt, så godstogene ikke sluger så meget kapacitet.

ERTMS
...er svinedyrt og urentabelt for jernbanegods. Massive støtteordninger og en "fastfrysning" på baseline 3.6.0 forventes at hjælpe lidt på det. De nationale STM bokse er et mareridt og de nationale udrulningsplaner - der netop er nationale og med fokus på offentligt betalte anlæg i passagertogene - skal tænkes om.

Toglængder
Der er stadig ikke ens toglængder i Europa. Der arbejdes i flere af de selvstændige EU godskorridorer på at tillade 1.500 meter lange godstog, der så reelt er to tog på hver 750 meter, men et lokomotiv forrest og et i midten. Styringen af lokomotivet i midten foregår trådløst fra det forreste lokomotiv.

Førerløs teknologi
Godstog kan blive førerløse, men forventes ikke som sådan at blive det til andet end rangering/klargøring. Muligvis vil førerløse godstog på fjernbaner blive brugt til at indføre nye køre/hviletidsregler, de steder hvor det giver mening. De fleste snakker om behov for at godstog er "ledsaget".
Førerløse reach-stackere, Terbergs og lokal distribution til/fra terminaler er vist allerede nu i tests hist og pist, men er stadig for dyrt.

Løft af trailere
Der er forskellige løsninger på vej. Det har der været i mange år. Nogle (få) er begyndt at snakke om at EU skulle kræve at alle lastbiltrailere i fremtiden bliver løftbare, for at sikre "lige forhold for konkurrence"
Tilsvarende overvejes en generel tilladelse til kørsel med to sættevogne, hvis man skal køre disse til/fra en kombiterminal. Men her er jeg ikke opdateret på hvad forsøgene i Sverige for et par år siden endte med.

Læssepladser i Danmark
Der er ad flere omgange defineret behov for økonomisk attraktive læssepladser i Danmark. Ved ikke om tallet er ti eller 20 flere/ændrede af de nuværende. Generelt skal nye læssepladser indrettes til at der kan køres direkte fra strækning og ind til eet læssespor med fuld toglængde samt omløbsmulighed. Lidt som man har valg ikke at gøre helt rigtig i Randers :-)

Automatiske koblinger
Tyskland har besluttet at godstog fra 2024 udrustes med "digitale automatiske koblinger" - der skulle være tale om nyudviklede centralkoblinger (på alle lok og alle vogne), med mulighed for automatisk bremsekontrol. Sammenholdt med "førerløs" rangering vil omkostningerne til first/last mile falde

Shunts for godstog
I Norge er der vedtaget en principbeslutning om at alle godstog skal kunne køre til og fra alle destinationer uden omløb. I Dansk sammenhæng vil dette kræver shunts i Aarhus, Lunderskov, Lemvig og Hjørring til en start. Der er i Norge bundet tal på gevinsten af denne investering, så det bliver interessant at følge....

Se meget mere på www.railfreightforward.eu

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen