Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvordan får man mere gods overpå banen? (Generelt)

af Pyloriis, 12/2 2020, 14:12 (1533 dage siden) @ OD, Od


Både og.
Der er ikke meget gods i Danmark som med fordel kan sendes med tog.
Stort set alle landbrugsprodukter er fra såvel et klimasynspunkt som transportlogistik bedst egnet til lastbil og skibstransport.
Vi har relativ lidt tømmer og der skal jo alligevel hentes med lastbil ud fra skovene.
Så ekstra omladning er tåbeligt medmindre det skal sendes til udlandet.
Når Carlsberg kan se en fidus til deres øltog er detjo kun mellem Fredericia og Høje Taastrup. De sender jo ikke øltog til Aarhus eller Aalborg og trailere i Høje Taastrup sendes videre på landevejene.

Det meste containertrafik modtages og sendes med skib og køres til modtager / ,afsender med lastbil. Her vil jernbane givet forsinke og fordyre transporten.

Tilbage har vi kun godstrafik i transit. Der kommer givet mere til og fra de skandinaviske lande når Fehmern-forbindelsen er klar.

Indtil da vil det være begrænset med g0ods på skinner.

Men gods på lastbil til og fra Tyskland og Norge/ Sverige ville med fordel allerede nu sendes med jernbane- hvis man virkelig mente det alvorligt i forhold til klima og trængselproblemerme omkring de større byer morgen og aften?

Det gør man så ikke. Så glem al snak om gods på skinner. Det er snak fra især politisk side uden indhold. Sådan som det plejer at være - desværre.:-|


Har du overhovedet noget som helst dokumentation for ovenstående sludder, og hvornår har du sidst bevæget dig ud i virkeligheden?


Hvilke dele af ovenstående er sludder?
1: Gods fra landbruget?
Korn køres typisk fra marken til egen gård eller til nærmeste kornfirma. Enten af landmanden selv med traktor og vogn eller med lastbil. Det som sælges sejles ud af Danmark. Så hvor meget vil kunne flyttes på skinner?
Roer. Hentes direkte på marken ogkøres med lastbil til sukkerfabrik indenfor 100-150 km. Kan ikke svare sig at flytte over på skinner.
Levende dyr. For få dyr der skal afhentes ad gangen og det som sendes tiæ udlandet skal have kort transporttid. Det kan jernbanen ikke.

2: Træ.
Hentes i skoven på lastbil og da mængderne er ret små fra de enkelte områder giver det næppe mening at flytte det over på skinner medmindre det skal til udlandet og ikke sendes med skib.

3: Industriprodukter.
Stål fra valseværket sendes med skib og vist kun i beskedent omfang længere med Stålormen. Men en mulighed.
4: Andre produkter?
Sendes typisk med container og med skib. Næppe det store marked!

Men har du andet som du mener jeg har overset er du velkommen til at korrigere mig.
Ellers ser jeg frem til at du begrunder hvorfor det er sludder!


Beklager. Du er alligevel ikke modtagelig for sund fornuft... meeen, du kan da lige fortælle mig, hvad de dersens containertog, der snart kører dagligt i Jylland laver, når containertrafik fordyrer og forsinker transporten. Slut herfra.

Det er jeg ked af. Især da du helt undlader at tage stilling til de ovennævnte godsarter som jeg mener ikke kommer på skinner igen.

De containertog du ser i Jylland aktuelt er vel de tog som kører mellem Sverige og Tyskland via Store Bælt indtil Fehmern-forbindelsen åbner?

Så måske er jeg lidt mere med i den virkelige verden end de togbilleder du tager rundt omkring ?;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak