Roadpricing (Trafikpolitik)

af ThomasTT, onsdag 12. februar, 2020, 16:17 (252 dage siden) @ CAndersen

Det giver ikke altid mening at udflytte styrelser osv. Hvis det skal fungere med kollektiv trafik skal udflytningerne tage hensyn til dette. Min kone blev (tvangs)forflyttet til Viborg fra Horsens, og mens togbetjeningen mellem hjembyen Aarhus og Horsens fungerer med hyppige afgange og kort køretid, duer toget til Viborg ikke da det er enkeltsporet, for langsomt og ikke hyppigt nok. Det tager halvanden time hver vej med ventetid i Langå, dårlige busforbindelser i Aarhus med mere. Nu kører hun i bil. Hvad angår roadpricing duer det kun hvis den kollektive trafik er et praktisk alternativ, og det virker det ikke som om regering og folketing ønsker. Og med selvkørende biler er klimaproblemerne slet ikke løst. En el-selvkørende bil vil alt andet lige være mindre klimabevidst med én passager i hver, i stedet for 500 passagerer i et elektrisk hurtigtog. Husk også på at i dag udleder biler i Danmark 1400 tons gummistøv om året, og det vil ikke stoppe, selvom bilerne bliver elektriske, snarere tværtimod, da bilerne vil være tungere.

Jamen jeg er sådan set helt enig. Evt udflytning af arbejdspladser skal kun ske i deg omfang, at de kan komme til at ligge strategisk ift stationer mv. Arbejdspladser i kbh kunne evt flyttes til Ny Ellebjerg, hvis man ellers samtidig udviklede en mere specifik plan for den station. Det kunne betyde nærhed for hele sjælland, men samtidig ingen reel udflytning.

Road pricing er det samme. Det skal ske helt og aldeles udfra de alternative muligheder, hvilket reelt vil være jernbane. I princippet skal road pricing slet ikke ses som en straf for bilister. Dem der fortsat vil køre i bil ifm en indført afgift skal se det som noget positivt, der har fjernet trængsel. Og indtægterne skulle gå til at forbedre banen i et omfang, så den ville blive valgt selv uden road pricing. Det kan blive win-win for alle i takt med at trængslen bliver værre. Det kræver bare langt mere koordineret planlægning i stedet for en strøm af tilfældige halvhjertede beslutninger, der peger i alle retninger. Det er dog selvfølgelig også svært for alvor at satse på banen, hvis man så er helt afhængig af banedanmark.

Man kan diskutere, hvor grønne el-biler er. Egentlig behøver det ikke være et problem, at den bruger meget el pr person, hvis den lades op på de rette tidspunkter. I fremtiden kommer det formentlig mere til at handle om, hvornår du bruger strøm og ikke hvor meget. Det betyder også at el-biler sikkert bliver meget billige at køre i, hvis man nøjes med at lade op på de rette tidspunkter. Jeg tror det er sandsynligt at mange flere vil få bil udenfor byerne, men måske køre færre km i dem. De vil i vidt omfang b!ive brugt til de korte lokale ture og skal man ind til en større by,kører man i stedet til en nærliggende station.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen