Roadpricing (Trafikpolitik)

af ThomasTT, torsdag 13. februar, 2020, 12:07 (251 dage siden) @ mpp

Roadpricing er netop en del af en samlet strategi. Det er i virkeligheden mere vigtigt at blive enige om hvilke strækninger der skal prioriteres, hvad der skal bygges omkring de strækninger og hvordan man vil have folk frem. Så kan man have højere pris på vejene hvor der er gode togforbindelser og billigere pris hvor der ikke er. Selvkørende biler/busser kan måske være et supplement hvor den offentlige transport ikke dækker, men det er igen kun en del af strategien.

Om man så synes elbiler eller tog er grønnest er den næste diskussion. Uagtet udsplip kræver de forskellige transportformer jo forskellig mængde energi, så det er måske alligevel smart at gå efter den, der kræver mindst grøn energi. Toget har en fordel i dag og vil også have det i fremtiden. Kapaciteten skal selvfølgeligt udvides og der er togfonden et godt sted at starte.

Hvis man har en bil med et batteri til 500 km, og man indgår en aftale med el-selskabet, om at der altid skal være el til 50 km til rådighed, men at de ellers kan bruge bilens batteri til opbevaring, så bliver bilen særdeles grøn. Den vil blive ladet op, når det blæser, og der er en uendelighed af gratis grøn strøm og tappet fra for at holde lyset tændt i vindstille perioder.

Bilen vil især være grøn, hvis man kan nøjes med at lavt garanteret antal km til rådighed, hvad man netop vil kunne, hvis længere ture erstattes af en kort tur til stationen. Bilen er dog overordnet set stadig sort i den forstand, at den medvirker til en elendig byudvikling med konstant eskalerende udgifter til flere veje og mere spredning, hvad der altsammen er sorte byggerier, der samtidig øger afhængigheden af bilen. Også det vil blive grønt, hvis man ikke kører ind til byen udefra.

Så ja, det hele afhænger af hvordan man bruger den. Jeg er skeptisk for, om der virkelig kan arbejdes ud fra en strategi som du siger. Jeg tror det hele bliver halv-tilfældigt. Så indfører man road pricing, hvor der er god bane, og så stiger passagertallene, men ak, så er der ikke kapacitet, fordi man 10 år tidligere lavede en eller anden kortsigtet spare-manøvre osv.

Togfonden har gode ting, men samtidig reducerer den kapaciteten flere steder fx på en så væsent!ig strækning som kbh-odense, hvor der allerede i oplægget planlægges en særdeles klodset drift med øget risiko for forsinkelser. Herudover bevæger togfonden sig mildes talt langsomt fremad. Der når vil at gå 10 år fra dens vedtagelse til det første spadestik af bare en enkelt af de nye stræknknger. T


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen