Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvordan får man mere gods overpå banen? (Generelt)

af kme, 13/2 2020, 12:57 (1531 dage siden) @ Peter Christensen

https://ing.dk/artikel/maersk-starter-togrute-mellem-arhus-og-kobenhavn-100105
Der er en unøjagtighed mht. DSB Gods i artiklen. At der var/er tale om en MZ har jeg andet steds fra, som jeg ikke lige kan finde her og nu.

Det siger intet om ejerskab.
Nu er der en vis mændge shipping-uddannede typer på lyseblå stue og der er flere måder at få transporteret sit gods på når vi snakker skibe, men det skulle ikke undre mig om "de vanlige" metoder blot har været tilpasset jernbanetransport.
Typisk vil et skib være:
- ejet og opereret (teknisk og commercielt) af samme rederi.
- "lånt" med besætning fra "andre" (charteret). Låner skal selv finde lasten til skibet.
- "lånt" uden besætning eller teknisk management; det skal rederiet selv stille med (bare-boat charter).

Skal vi gætte på at det pågældende tog blot har været charteret?
Dermed ligger ejerskabet af materiel etc. stadig med "andre" mens Maersk stadig skal finde lasten.

Det er selvfølgelig muligt. I min grammatikbog er der bare pokker til forskel på at købe, at chartre og at booke fast kapacitet. Hvis jeg leaser en bil siger jeg da heller ikke at jeg har købt ny bil.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak