Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 13/2 2020, 13:23 (1527 dage siden) @ mikedk2100

Og det er jo fair nok, at man vil have flere over i bilerne og dermed flere biler på vejene. Vi ved jo godt, at Venstre har meget lidt interesse i kollektiv trafik. Man skal så bare lade være med at øffe over, at der er trængsel på vejene.

Enig.
Trængselproblemerne løses ikke på motorvejene uden vi enten

A: udvider eller bygger nye motorveje ( og det er kun et stakket frist før det sander til påny).

B: udbygger jernbanennettet ind mod de større byer. (Men det kræver i min optik flere spor primært for at imødegå nedbrud af materiel og togaflysninger ved udskiftning / vedligeholdelse).

C: motiverer private som offentlige virksomheder til at flytte ud fra de største bysamfund.

D: gør det dyrere at køre i egen bil (roadpricing / ændre på kørselsfradrag / gratis kollektiv trafik / højere benzin- og dieselafgifter. Formentlig en kombination af alle muligheder).

E: radikalt ændrer på mødetider. (F.eks. 10-12 timers arbejdsdage kun 3 dage om ugen forskudt. / mulighed for arbejde alle ugens 7 dage og afskaffe søndagen som "hviledag". Mange må jo allerede arbejde aften / nat og weekend.)

Så der er mange knapper at trykke på før man tvinger folk væk fra deres parcelhus / rækkehus og over i højhuse placeret omkring Rådhuspladsen i København.

Bygninger som i Dubai på 700-800 meter ville løse mange trængselproblemer- men egner sig næppe til dansk kultur ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere
DSB MY1101

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak