BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)

af tgpsen, torsdag 13. februar, 2020, 13:31 (45 dage siden) @ Niels Munch

Eksemplet fra Sverige er Malmös "BRT", som ikke er meget anderledes end de særskilte busbaner eller bustracéer i København.

[image]Skånetrafikens Van Hool "BRT" (set bagfra) ved Malmö Centralstation 23.09.2018 (nm).

Eksemplet fra UK er en "gammeldags" sporbus; et system, man i visse byer Tyskland og Frankrig atter har forladt til fordel for traditionel busdrift eller sågar letbane.

Vi taler her overvejende om by-systemer, og det påtænkte BRT-anlæg i Aalborg er således også et "by-system" (som ikke må sammenblandes med det førerløse minibussystem derååp).

På Østsjælland handler det om en enkeltsporet bane "ude på landet", hvis tracé - inkl. grøfter på begge sider - gennemsnitlig er 8 m bred, hvor der skal være "krydsningsmuligheder", og alm. veje skal skæres, og hvor man vil opretholde en gennemsnitlig rejsehastighed (køreplanhastighed) på 50-60 km/t - i al slags vejr .....


Det er et desperat forsøg fra de rationelle buselskere at tage sutten fra togtosserne. Hvad skal man aflede deres opmærksomhed med mens man tager den? Hm... en bus forklædt som tog... lige som linje 8 i Tivoli.. mon de hopper på den?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Lilletog På Sporet
Lilletog På Sporet
Pris 350,- kr.
 Læs mere 
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen