Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)

af Niels Munch, 14/2 2020, 09:11 (1523 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af Niels Munch, 14/2 2020, 09:28

Tak for svar, som jeg skal kommentere således:

I region Nordjylland (amtet) har man investeret for en del år siden og gør det fortsat.

Hirtshalsbanen var spormoderniseret inden amtets overtagelse. Amtet anså sine baner som særdeles vigtige for den regionale udvikling og fusionerede HP og SB, spormoderniserede SB og købte Desiro. Hvad der skete i f.m. anskaffelse af LINT, beror på regionens særskilte aftale med staten om kørsel på BDK-strækninger.

I region Sydjylland Fyn, afholdt man sig fra at nedlægge Vestbanen, det ville koste dem penge (fordi investeringstilskuddet er større end det de bruger på jernbanen)

Driften af alternativ bustrafik uden tilskud ville være dyrere end at drive banen med tilskud.

I Region Hovedstaden har man varslet investering på 600 mio. kr.

Mig bekendt han man ikke fundet pengene, så p.t. er situationen vel ikke anderledes end i Region Sjælland.

I min optik gør de således noget, på den ene eller anden måde.

Det gør Region Sjælland vel egentlig også. Trakasserierne omkring Tølløsebanen var ikke kønne, men de resulterede trods alt i, at anlægstilskuddene til regionerne forblev øremærkede og ikke indgik i bloktilskudsordningen pr. 01.01.2016 som oprindeligt bestemt.

Og så glemte du for resten Region Midtjylland, som konverterede HHJ til nærbane, så letbane og nu må se Lemvigbanen inddraget i BRT-debatten.

Ja, regionerne gør på den ene eller anden måde noget, men forudsætningerne er alligevel så forskellige, at en sammenligning næppe giver den store mening.


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak