Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg fra luften (Generelt)

af Claus Nielsen, 14/2 2020, 13:38 (1525 dage siden)

Jeg ved godt, at jeg i et tidligere indlæg lovede at finde nye jagtmarker i stedet for Vigerslev/Ny Ellebjerg. Det skal jeg nok også, men jeg forestillede mig, at det kunne være sjov lige at se hvilke forandringer, der er sket i området ved Ny Ellebjerg på 80 år. Aarsleff Rail havde en luftfotograf forbi stedet sidste sommer og billedet kan sammenlignes med Nowicos billede i Det kongelige biblioteks samling (NO-0348) taget fra næsten samme vinkel i 1939.

[image]
Den midlertidige ringbanestation ved Ny Ellebjerg juni 2019. Metrobyggepladsen breder sig på stationens tidligere område. Forbløffende (synes jeg) mange af de ældre bygninger har fundet ny anvendelse. Rangerstationens sporforløb kan stadig aflæses i bygningernes placeringer og skæve gavle. Foto: Aarsleff Rail.


[image]
Området ved Valby Rangerstation juli 1939 med Persils fabriksbygning i nederste venstre hjørne, Trifolium og sukkerraffinaderiet i midten af billedet samt Christiani & Nielsens plads øverst til højre. Foto fra DKB - se link ovenfor.

Mvh og god weekend
Claus N


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak