Lokalbaner hele vejen til København? (Trafikpolitik)

af Leif Jørgensen @, København Ø., fredag 14. februar, 2020, 14:27 (250 dage siden) @ RasmusR

Gennemgående tog og vogne til og fra privatbanerne er en gammel historie. John Poulsen har endda skrevet bogen "Gennemgaaende Vogn til Privatbanen" om emnet (2. udgave udgivet af bane bøger i 2001). For eksempel havde Gribskovbanen og Frederiksværkbanen gennemgående forbindelser til og fra København i forbindelse med weekender og ferier indtil 1968, hvor der kom S-tog til Hillerød. Odsherredsbanen havde det også indtil 1997, hvor ATC-krav satte en stopper for det. Lollandsbanen har haft et egentligt pendlertog om morgenen.

Fremme i nutiden er der flere ting, der spiller ind. S-banens køreplan er for eksempel indrettet efter ens tog, der kører på faste minuttal. Der er ikke så meget plads i planen til anderledes tog. Især mellem Østerport og København H kniber det allerede nu med kapaciteten på hverdage. Og på Kystbanesporene ser det ikke bedre ud. For passagererne betyder det til gengæld hyppig drift på de enkelte strækninger, så ikke alle nødvendigvis skal med et bestemt tog.

Andre problemer ved gennemgående drift er de forskellige størrelser på togene, forskellige perronhøjder og forskellige og nye sikkerhedssystemer. Så selvom det kunne være praktisk med gennemgående tog, så er der altså en række ting, der står i vejen.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen