Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalbaner hele vejen til København? (Trafikpolitik)

af tgpsen, 14/2 2020, 15:36 (1526 dage siden) @ RasmusR

Hej Forum!

Jeg ved ikke om det har været vendt før, men som bosiddende i Nordsjælland kan man godt få ideen, at det ville forbedre togforbindelserne, hvis nu lokalbanen i stedet for at terminere, fortsatte fra Hillerød/Holbæk/Køge, og videre non-stop (eller næsten) hele vejen til København.

Det er klart at det fordrer overhalingsmulighed undervejs, da S-toget/regionaltoget vil blive indhentet på turen, men er der andre forhindringer der gør, at dette (svjv) aldrig har været forsøgt? Men givet at behovet er til stede, ville konceptet kunne aflaste bumletogene, som så ikke behøvede at køre så tit.

Eksempelvis er der kun ca.32 km fra Hillerød til København, og hvis man kunne køre non-stop ex. Hillerød-Nørreport-KøbenhavnH, ville man ikke bare spare et skift, som i sig selv ville være en stor forbedring, men man ville også kunne korte 10-15 minutter af den samlede rejsetid, hvilket ville gøre toget væsentligt mere attraktivt at bruge, end tilfældet er i dag.

Lokalbanen behøvede ikke køre hele turen hele dagen lang, men kunne tage 2-3 ture morgen og eftermiddag, for at være attraktive pendlerforbindelser.

Så hvorfor afprøves konceptet ikke? Er behovet der slet ikke, er det teknisk/økonomisk umuligt/uhensigtsmæssigt, eller er det fordi man ikke kan/vil/ønsker at have lokaltog og DSB-tog til at køre mellem hinanden?

Hvorfor ikke tænke modsat? S-togificering af lokalbanerne, med forlængelse af togløb til/fra Hillerød??


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
DSB MX1011

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak