BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)

af Niels Bak, lørdag 15. februar, 2020, 00:09 (6 dage siden) @ Pyloriis

Den omfartsvej har man talt om, siden jeg begyndte på Østbanen i 1985. Og hver gang et projekt har været fremme, støder det på fredningen af Tryggevælde Ådal - og går i dvale igen.

Ja - og problemerne for vejtrafikken er blot blevet større og større - men det har ikke givet særlig mange flere i togene på Stevns!

Vi tager lige et faktatjek i stedet for som sædvanlig blot at hive påstandene ud af røven og sætte et udråbstegn efter.

Frem til 2014 oplevede Østbanen en kraftig passagervækst på over 20 procent på 10 år - formentlig fordi den netop tilbød et godt alternativ til de stadig mere overfyldte veje, og fordi Stevns i stigende grad er blevet udflytterområde med pendling mod Københavnsområdet.

Men både sporarbejder og hastighedsnedsættelser med længere rejesetider og forsinkelser til følge har siden fået passagertallet til at stå i stampe omkring den ene million. Fordi banen i den periode har udgjort et lige så upålideligt alternativ som bilen...

se fx https://faxe.netavis.nu/faldende-passagertal-paa-oestbanen/ (og læs nu artiklen i stedet for kun overskriften, som handler om et enkelt år)

Med andre ord - når ellers banen kører ordentligt, så tager den sin del af de voksende trængselsproblemer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen