Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalbaner hele vejen til København? (Trafikpolitik)

af RasmusR, 15/2 2020, 07:51 (1494 dage siden) @ Niels Bak

Ud over det, som det ville koste i ombygning af infrastruktur

Ja, helt gratis ville det nok ikke være...

Du har helt ret i at et direkte tog til København fra en by af Hillerøds størrelse ville være voldsomt populært

Okay, så har jeg da det argument på min side - tak for opbakningen til idéen, det har det ellers knebet med.

... det er en rigtig dårlig ide at lukke dem ind på S-togssystemet.

Du har helt ret i, at det vil indebære en risiko for forstyrrelser, som man måske ikke lige har behov for... Omvendt kan jeg jo påstå, at årsagen til at DSB er i stand til at køre rettidigt og præcist med S-tog er, at (næsten) alle tog standser ved (næsten) alle stationer, og derfor er lige langsomme og ikke har behov for at overhale.

Min pointe har 2 sider:
1) Spare et skift - egentlig mindre væsentligt, men en behagelig sidegevinst.
2) Kappe adskillige minutter af køretiden. Denne er den vigtigste i forhold til at være et mere attraktivt alternativ til bilen.

Og derfor er det grundlæggende en dårlig ide, selvom den virker oplagt, når man hver morgen skal skifte i Hillerød.

Jeg skifter ikke i Hillerød - jeg kører i bil... Og det bliver jeg ved med, for min tur til arbejde tager over 3 gange så lang tid med bus/tog. Umiddelbart er vi så flere end nogle få hundrede der tager bilen (bare en hurtig vurdering af trafikken på Hillerødforlængelsen) - måske de andre også gør det bl.a. fordi toget er for langsomt?

/Rasmus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak