Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalbaner hele vejen til København? (Trafikpolitik)

af RasmusR, 15/2 2020, 08:21 (1494 dage siden) @ Michael Deichmann

Rasmus, kollektiv transport bliver aldrig dør til dør.


Michael, du og jeg bor ikke langt fra hinanden, så du kender til forholdene. Hvis jeg først skal med bus til Helsinge, skifte til lokalbanen, skifte i Hillerød til S-toget, for til sidst at skifte på Nørreport til Metroen ud til Ørestad, så går hele min dag med det. Nu er jeg heldig selv at kunne bestemme min mødetid, hvilket gør at jeg kører (længe) før myldretiden. Turen tager ikke over 40 minutter i bil. Hvis jeg skal tage det offentlige, bliver min hverdag spist op af transporttid. Hurtigste forbindelse ifølge rejseplanen er 1 time og 37 minutter (okay, det er ikke faktor 3, som ellers påstået i et andet indlæg), men her bestemmer jeg ikke selv afgangstidspunktet.

Jeg efterlyser ikke tog-taxa (det ville ellers være dejligt), men mindes at jeg som barn/teenager har kørt med S-tog uden stop Holte-Østerport. Hvis jeg (og andre) skal foretrække det offentlige heroppefra og andre lignende områder, går det ikke at det tager så lang tid.

Jeg kunne jo købe mig et hus i Hillerød, eller få mig et andet job - men der vil stadig være mange andre, som foretrækker bilen fremfor toget.

Hvis jeg derimod kunne køre i bil ud til Duemose (eller et andet sted på Gribskovbanens linje med god plads til at lave en pendlerparkering), for så at sætte mig i toget, og blive fragtet til Fx Hellerup, Østerport eller Nørreport uden skift på en halv times tid, så var det værd at overveje.

Kollektiv trafik har grundlæggende 3 negative sider:

1) Det er dyrt
2) Det er ufleksibelt
3) Det er langsomt

Hvis det på nogen måde skal kunne tiltrække bilister, er man nødt til at gøre noget ved i hvert fald ét punkt, og jeg kan ikke se at prisen er afgørende for ellers-bilister. Punkt 2 er nærmest umulig at gøre noget ved. Tilbage er kun punkt 3 som en mulig faktor.

Hurtig-gris vil koste penge, det vil være bøvlet og risikabelt - men det ville være en attraktiv forbindelse, som jeg tror mange ville benytte sig af.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak