Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Test af batteritog skal ske fra 1. august (Generelt)

af esni, Frederikssund, 15/2 2020, 09:06 (1531 dage siden) @ Gæst1

Sådan som jeg læser det er det ikke for at se om de virker eller ej, men mere for at se om de egner sig til kørsel på en typisk dansk lokalbane. Kan de holde køreplanen? Hvor lang tid skal de i praksis lade i august og i februar? Det er vel ligefør denne test vil være mere værdifuldt for leverandørene.

Danmark er udover de igangværende tests i Østrig og Tyskland, det eneste land der vil gennemføre testkørsler. Til gengæld kan ingen af de eksisterende testtog formentlig lade via 25 kV uden ombygning...

Sverige, Norge, Frankrig, Tyskland og Østrig er i udbud på at anskaffe batteritog (Frankrig og Tyskland også på hydrogentog).

Der vil næppe ved testkørsler i Danmark fremkomme noget nyt, som man ikke allerede ved, og man kan godt frygte at leverandørerne hellere vil køre tests og demonstrationskørsler i de lande, der forventer at anskaffe 4.000 batteritog de næste ti år, end i et land der måske vil købe 150 stk engang.

Hvis jeg har forstået det rigtigt vil fire forskellige leverandørers tog være i brug samtidigt. De vil derfor i princippet få mulighed for at demonstrere at de har levet op til deres løfte til de tyske delstater om at de kan driftskobles og multipelkøres i flæng. (Et løfte som jeg bed mærke i at Lasse fortalte om i ingeniørforeningen)

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak