Flere togstammer til Metronom (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, lørdag 15. februar, 2020, 11:40 (12 dage siden) @ andersj

Hvorfor har lokomotivet fire strømaftagere?

Fordi det er billigst! LNVG har købt to lokomotiver i forlængelse af leverancen af TRAXX AC3 til DB. Det har været billigere, at få en kopi af den seneste P160 AC3 variant (K01-15 / EBA variant F) istedet for at få bygget to nye af udgaven med to strømaftagere (K01_12 / EBA variant D). Udover strømaftagere, er der en del software og komponentudvikling til forskel - herunder ETCS udstyr.

Det er normalt at man ved præsentation af et nyt tog forbereder en række udviklingstrin - blandt andet i forhold til lande/sikkerhedsudstyr, men også for at sikre at man kan skaffe reservedele i hele lokomotivets levetid. Ikke alle varianter bliver til noget, for ofte slår man varianter sammen fordi en kunde vil have en særlig landekonfiguration der egentlig dækker over to planlagte varianter. Med de små undervarianter er der ialt 25 forskellige udgaver af TRAXX AC3 - fordelt på 6 EBA varianter (og to varianter der ikke er godkendt i Tyskland)

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908
I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.


 Læs artiklen 
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.
 Læs artiklen 

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs
Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs
Pris 260,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen