Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere togstammer til Metronom - følgespørgsmål (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/2 2020, 12:44 (1504 dage siden) @ Niels Munch

Metronom kører på kontrakt for LNVG, som ejer materiellet.


LNVG råder over (i denne sammenhæng) 29 stk el-lok (TRAXX P160 AC2 lok, BR 146), 8 diesellok (TRAXX P160 DE, BR 246) og 220 TWINDEXX Vario dobbeltdækkervogne. Disse leases ud til de operatører, der vinder den udbudte regionaltogstrafik på "Hansenetz" og "RE-Unterelbe"

Linjerne i "Hansenetz" (fra Hamburg til Bremen, Uelzen, Lüneburg og Wulfsburg) køres med el-lokomotiver med operatøren METRONOM.
"RE-Underelbe" der kører fra Hamburg til Cuxhaven drives nu af DB datterselskabet "Start" med dieselmateriel.

Vedligeholdelnsen af LNVGs flåde foretages af Bombardier på hvad der er endt som en 32 årig kontrakt, hvor Bombardier skal sikre at operatøren har det materiel til rådighed, som de skal bruge. Der er et el-lok, et diesellok og tre DD vogne til reserve. Af reserven tages pt 1-2 vogne af gangen til en gennemgribende levetidsforlængelse. For at kunne speede denne levetidsforlængelse op, og sikre fortsat vækst har LNVG bestilt to nye togstammer hver med et el-lok og 6 vogne.

Vedligeholdelsen foregår på værksteder i Uelzen og Bremervörde. Værkstedet i Uelzen ejes af OHE, der lejer håndværkere ud til Bombardier. Værkstedet i Bremervörde ejes af EVB, der også lejer håndværkere ud til Bombardier. Sidst jeg var forbi skete rangeringen ved værkstedet i Uelzen med to tidligere DSB MK lok...

LNVG har også et værksted til sine Alstom togsæt i Uelzen, men det er en anden historie.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak