Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sådan jorder man Kattegatforbindelsen (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/2 2020, 09:20 (1528 dage siden) @ mpp

De store forbindelser er unikke ved at brugerne direkte kan betale for dem (i hvert fald i nogen grad). Derfor finansieres de da også af brugerbetaling. Finansierer man dem ikke med brugerbetaling skal pengene findes i statsbudgettet, uanset om staten så bruger lånefinansiering eller ej. De fleste store projekter bliver formet efter hvilken finansiering der er tilgængelige (f.x. ved at tillade byudvikling eller tilgå EU-midler).

Der var tre grunde til at der kom brugerbetaling på Storebælt:
1) Man ville sikre at der fortsat var alternative overfarter i form af nogen af de øvrige færgeoverfarter og så ville en gratis Storebæltsoverfart være ødelæggende
2) Man var vant til at betale for overfarten med færgerne
3) Der gik husholdningsøkonomi i den
Du ser effekten med omvendt fortegn med den nye bro over Isefjorden ved Frederikssund. Der er stadig en gratis overfart folk vælger trods trængsel og kø, der har ikke i mange år været betalt for overfarten.
Der vil ske nøjagtig det samme hvis Storebælt bliver gjort gratis men man skal betale for Kattagat, så bliver omvejen over Fyn pludselig meget attraktiv.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak