Sådan jorder man Kattegatforbindelsen (Generelt)

af ThomasTT, onsdag 19. februar, 2020, 00:27 (39 dage siden) @ Vollensir

Det kan vel ikke tage ret meget længer tid end at læsse en bilfærge med biler. Sådan en række biltogsvogne i 2 etager kan vel ret hurtigt fyldes og tømmes igen.

Angående lastbilerne så må der jo enten begrænses noget i alt den lastbilkørsel, det er da i forvejen helt vildt hvor mange lastbiler der kører ude på vejene. Alle snakker om at det skal begrænses men ingen gør noget ved det...

Der kunne jo også kører specielle afgange kun for lastbiler eller deres trailer.

Tænk på hvor meget en 6 sporet motorvej og en dobbeltsporet jernbanebro vil fylde tværs over Samsø, man vil da totalt ødelægge denne smukke ø og dens natur. Frygteligt at bilerne kommer i forreste række hver gang...

Nej et sådan tog kan sikkert tømmes ret hurtigt, men tænk på genen ved at skulle booke plads til bilen lang tid i forvejen og skulle tilpasse ankomsttider osv. Og hvornår skal man egentlig komme? Ved kanaltunnellen er der vist 30 min før afgang.
De ting skal afvejes overfor en omvej, der for det halve af jylland er ingenting og kun specifikt for Aarhus-Aalborg kan komme op på max 100 km, dvs under en time på motorvej. Man skal nærmest bo i kalundborg for at ville bruge det. Det er alt for klodset. Og hertil også et voldsomt spild af kapacitet.

Jeg kan sagtens forstå modvilje mod motorvej på samsø. Vi sætter rekorder i motorveje, fordi vi ikke magter at planlægge større sammenhængende baneprojeketer. Men så er løsningen bane uden biltog. Eller bare slet ingen bro. Eller en masse færger. Faktisk vil færger jo ikke nødvendigvis være voldsomt langsommere end biltog. Problemet med færger er bare også al den langtidsplanlægning, ingen gider.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 rengøring tilbud

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv
OHJ 38 - Historien om et lokomotiv
Pris 200,- kr.
 Læs mere 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen